Vandretur alene – Alt du skal vide


I en travlere og travlere hverdag, kan det være befriende at have tid til sig selv. Det giver mulighed for at få styr på tankerne og få en indre ro. En vandretur alene giver dig mulighed for, at slippe fri for hverdagens stress i en periode. Du kan gå lige derhen hvor du vil, og du skal ikke tage hensyn til andre i forhold til planlægningen. 

Det kommer dog med nogle udfordringer at gå alene, og nogle forholdsregler der er nødvendige at tage. Hvis noget går galt, skal du vide hvad du skal gøre. I denne artikel kigger vi nærmere på hvad der er nødvendigt at vide, hvis du skal afsted på en solo vandring. 

Hvorfor tage på solo vandring?

Hvis du har været på vandretur med venner eller familie før, ved du hvor meget kvalitetstid man kan få sammen. Derfor tænker du måske, hvorfor skal jeg tage på en solo vandretur? Der er flere gode grunde til at tage afsted selv. Her er 3 gode grunde. 

  1. Du har mulighed for at presse dig selv og prøve grænser af. Hvis du har set alene i vildmarken på dr.dk, så ved du at den mentale udfordring kan være stor. Samtidig kan det også være nødvendigt at blive god til at presse sig selv, og motivere sig selv. Går du alene er du også alene ansvarlig for hvad der sker, og hvor meget du presser dig selv. Du kommer også til at lære alle færdigheder selv. Du har ikke en makker med, som måske ved hvordan man lapper en luftmadras. Det er du selv nødt til at finde ud af.
  2. Du kan måske ikke finde nogle af tage afsted med. Hvis du ikke har en stor vennekreds som også kan lide at vandre, så er det måske svært at komme afsted lige så ofte som du gerne vil. Vandring kan være noget man gør en gang om året, eller en helt livsstil hvor alle weekender bruges på fødderne i det fri. Hvis du er afsted alene, kan du selv bestemme hvor og hvornår du tager afsted.
  3. Du har mulighed for at få en indre ro. Der er ikke en anden person som du skal følges med. Dette betyder at du kan tage den helt med ro når du går, og bare fokusere på dig selv og lytte til din krop. Samtidig kan du få god tid til at tænke en masse tanker igennem. En solovandretur kan dermed også være en form for meditation og mindfullness. 

Sådan håndterer du de risici der er ved solo vandring

Som tidligere nævnt kan der opstå farlige situationer når man er på vandretur alene. Bliver du syg eller kommer du galt afsted, så er der måske ikke nogen tæt på, som kan hjælpe dig. Derfor er det en god ide at forberede sig lidt inden man tager afsted. Har du aldrig været på vandretur før, så kan det være en god ide at tage afsted med andre først. Dermed har du altid en anden person, som kan hjælpe hvis der skulle ske noget alvorligt. Herunder kommer der nogle tips til at reducere den risiko der er ved solovandring. 

  • Hav styr på basal førstehjælp. Det er vigtigt du kan behandle de mest gængse skader undervejs. Får du fx noget i øjet, eller får du solstik, så er det nødvendigt at vide hvad man skal gøre. Vi har lavet en artikel der guider dig til hvad du skal gøre ved de 11 mest gængse ulykker på vandreturen, se den her. 
  • Sørg for at få pakket de mest nødvendige ting ned. Når man er afsted i grupper eller alene, så er der nogle ting som er nødvendige. Går du alene, og er afsted i flere dage, så kan det være en god ide at pakke lidt overlevelsesgrej ned. Se denne artikel om hvad man skal have med på en overlevelsestur. 
  • Del din rute med venner eller familie. Dette skal du altid gøre. Hvis du er afsted mere end en dag, så del din rute, dermed ved pårørende hvor de skal lede efter dig hvis de ikke hører fra dig, eller hvis der sker dig noget. Lad dem vide hvornår du forventer at være på forskellige overnatningssteder, og hvornår du regner med at være retur igen. Hav også gerne en plan for hvor ofte i har kontakt, således de ved hvis de skal reagere.
  • Kend dine grænser. Det er ok at presse sig selv, men lad vær med at være dumdristig. Undgå at udsætte dig for unødig risici, der er ingen grund til at krydse en å, eller klatre op i et højt træ. Dette kan du gøre hvis du har backup med, hvor der er nogle til at hjælpe eller tilkalde hjælp. Du skal aldrig undervurdere naturens kræfter.
  • Hold fast i din plan. Når du har lagt din plan/rute, så hold fast i den. Hvis du begynder at afvige væsentligt, så lad dine pårørende vide dette. På den måde ved de også hvor de skal lede hvis de ikke hører fra dig. 

Vandring alene - Planlæg den fede tur

Nu ved du lidt om hvilke forholdsregler der er gode at tage. Nu kommer den sjove fase, du skal planlægge den tur du gerne vil på. Det er ligemeget om det blot er en enkelt overnatning eller tre uger. Tænk ud af boksen, og husk på at når du har alt vandreudstyr så er det ofte billigt at være afsted. Hvis du skal længere væk, kan der naturligvis være nogle transportudgifter forbundet med det. 

  • Kig efter muligheder i nærområdet. Hvis du vælger at tage afsted med tasken på ryggen hjemmefra, så har du fordelen af at du hurtigt er på farten. Du kan sagtens tage afsted klokken 3 om eftermiddagen, og finde et sted at overnatte efter 15-18 km gang. På denne måde kan du også være hjemme til middag næste dag. Dette giver mulighed for at tage nogle weekendture uden den store planlægning.
  • Gå en sektion af en vandrerute. Hvis du kun har tid til at være afsted nogle dage, så kan det stadig give mening af bevæge sig ud på nogle af de mere kendte vandreruter. Fx Hærvejen, kyst til kyst stigen eller Camønoen. Du behøver nemlig ikke gå hele turen. Du kan fx planlægge at gå blot en sektion. Tjek fx artiklen ud om Hærvejens længde, her kan du se forskellige sektioner, og måske finde inspiration til en kortere tur.
  • Overvej også at gå en tur du allerede har gået, måske sammen med nogle andre. Når du går en rute selv, så opdager du nye ting, da dit fokus mere er på naturen og dig selv, end dem du går med. Derfor kan det give god mening at vælge en rute man allerede er tryg ved og kender. Dette kan også være en god ide at gøre første gang man er afsted. 

Øvrige tips når du er på vandretur alene

Selvom det kan være befriende at være afsted på vandretur alene, så kan det også til tider være både hårdt og skræmmende. Disse tips kan hjælpe dig med at holde roen, når du er afsted. 

  1. Lyt til en lydbog. Der findes mange gode lydbøger, de er gode at lytte til når man går. Du kan både lære nye ting, eller blot nyde en god historie. Jeg får selv læst alt for lidt, men når jeg går alene, så er det ofte med en lydbog i ørene. Dette giver mig en god mulighed for, i en travl hverdag, at få “læst”.
  2. Hold dig i ro. Om natten kan der være mange lyde, og det kan ofte være svært at finde ud af hvad det er, når man ligger inde i teltet. Tankemylderet kan hurtigt sende dig i en ond spiral, og få dig til at tro der sker noget slemt. tag nogle dybe vejrtrækninger, og prøv at tænke logisk over hvad det kan være der laver sådan en lyd. Jo mere du har sovet i skove og lignende jo mere vant til lydene bliver du også.
  3. Tro på dig selv. Selvom det til tider kan være hårdt, så forsøg at hold humøret højt, og tro på du kan klare en udfordring. Ofte kan man meget mere end man tror, og hvis man er staget afsted på en solo vandring, så er man ret sej i forvejen.
  4. Ensomheden er kun midlertidig. Selvom man kan føle sig utrolig isoleret, så husk på at når du kommer hjem, så kommer du tilbage til den hverdag du plejer at have. Så hvis du er afsted på en længere vandretur, så forsøg at håndtere den ensomhed der kan være. Det er også okay at stoppe tidligere og tage hjem før, hvis man synes det bliver for hårdt. 
Share on facebook
Facebook
Share on pinterest
Pinterest

Daniel

Jeg hedder Daniel, jeg elsker at undersøge og nørde ting, derfor har jeg lavet denne blog sammen med min kæreste hvor vi deler ud af vores erfaringer omkring vandring i og udenfor Danmark.

Recent Content