Simpel måde at komme i form til en vandretur


Trin 1 - Start langtsomt ud​

Det er nødvendigt at komme i form til en længere vandretur. Har du aldrig været ude på en længere vandretur, så er det nødvendigt at træne ordentligt op, såfremt du ønsker en god oplevelse. I dette indlæg kigger vi på hvordan du bør træne op til en 5-7 dages vandretur. Den første periode bør startes op mindst 3 måneder før du skal afsted. Dette sikrer du opnår den rette indsigt på dig selv, men også at du finder ud af hvad der fungerer og hvad der ikke fungerer. 

I den første fase bør du starte ud med at gå 30-45 minutter dagligt og gradvist øge til 1 time om dagen. Det er i denne fase ikke nødvendigt at du træner med rygsæk. Brug tiden på at lære dine sko at kende og find ud af hvad der fungerer og ikke gør. 

Denne periode bør du fortsætte indtil 2 måneder før du skal afsted. 

Trin 2 - Øge distance og påbegynd gang med rygsæk​

For at komme i form til vandreturen, er det nødvendigt at du også opbygger en tolerance overfor vægten af din oppakning. I denne fase bør du gå 2-3 gange om ugen gå 1,5-2 timer med rygsæk og fuld oppakning. De øvrige dage skal du gå mellem 30-60 minutter uden oppakning. 

Dette sikrer at du vender dine fødder til at gå længere, og din krop til at bære den ekstra vægt. Du vil opleve i starten at ryggen bliver øm og benene bliver mere udmattede. 

Brug denne tid på at finde ud af hvordan du pakker tasken og hvordan den skal sidde så du er klar til det sidste trin. 

Trin 3 - Bliv helt klar til turen​

Nu har du fået trænet både distance og tolerance overfor din vandrerygsæk. Du har formentlig fundet en behagelig måde at bære den på, og du ved hvordan den skal pakkes. På dette tredje trin skal du teste det hele af. 

Ca. 2-3 uger før du skal afsted bør du tage en træningstur henover en weekend. Du går afsted lørdag formiddag og forsætter 4-6 timer eller 20-25 km. Her bør du slå telt op og overnatte, dagen efter går du naturligvis hjem igen. 

Fordelen ved at have en træningstur er at du finder ud af hvilke ting du måske mangler i din oppakning, eller hvilke ting der er overflødige. Det er også her du kan få testet udstyret af. Du finder ud af hvor meget mad og drikke du har brug for undervejs, og kan efterfølgende pakke efter dette. 

Hold det simpelt

Lad vær med at overtænke det hele, det vigtigste er blot at du kommer afsted. Der er muligvis ikke en forkert måde at gøre det på. Følger du disse overstående 3 trin skal du nok blive klar til at få en god tur. 

Det vil stadig blive hårdt, men du skal nok klare dig igennem. God tur på din første vandretur. 

Telt opslået med vandrer i baggrunden
Share on facebook
Facebook
Share on pinterest
Pinterest

Daniel

Jeg hedder Daniel, jeg elsker at undersøge og nørde ting, derfor har jeg lavet denne blog sammen med min kæreste hvor vi deler ud af vores erfaringer omkring vandring i og udenfor Danmark.

Recent Posts