Hvordan skal en vandrerygsæk sidde?


Når det kommer til at tilpasse og justere sin rygsæk, så kan man sagtens få det gjort forkert. Det kan føles rigtigt, men når du har gået i flere timer vil du mærke forskellen. 

Hvis du har gået en længere tur, hvor den ikke har siddet korrekt, og efterfølgende får vandreryggen til at sidde præcis som den skal. Vil du opleve der er en verden til forskel. 

En vandrerygsæk skal sidde tæt til kroppen. Hoftebæltet skal sidde tæt hele vejen rundt også ved ryggen. Skulderstropperne skal holde vandrerygsækken tæt indtil kroppen. Brystremmen skal forsigtigt strammes, så skulderstropperne holder sin korrekte position. Top-strammerne på toppen af rygsækken skal strammes til, så du trækker vægten endnu tættere mod kroppen. 

Herunder gennemgår vi hver enkelt justering der er nødvendig at lave i større detalje. Så du opnår optimal komfort under din vandretur. 

SE VORES GUIDE TIL DE 10 BEDSTE VANDRERYGSÆKKE KLIK HER

Grundregler for god tilpasning

  1. Du skal sørge for at placere vægten så tæt som muligt på ryggen, pak derfor de tungeste ting inderst.
  2. Undgå at pakke for meget vægt ned, en god grundregel er maks 10% af din kropsvægt + proviant. Du kan sagtens pakke mere, men bør ikke gå over ca. 25%. 
  3. Husk at løsne alle remme inden du går igang med at indstille for første gang.

Sådan indstiller du rygsækken så den sidder korrekt

Herunder kan du se en video på hvordan man kan indstille rygsækken så der sidder korrekt. 

Det er vigtigt at rygsækken sidder korrekt, da du ellers på de lange vandreture kan få udfordringer. Jo længere tid du går med en rygsæk som ikke er indstillet korrekt  jo mere ondt får du, også dagen efter. Skal du være afsted flere dage i streg, så er det vigtigt ikke at opbygge skavanker fra den ene dag til den anden. Lyt til din krop og hold hvil undervejs. 

  1. Fyld noget i din vandrerygsæk
  2. Løsn alle remme og stropper
  3. Brug evt. en ledning til at måle længden af din ryg 
  4. Indstil ryglægden på rygsækken 
  5. Tag rygsækken på og stram hoftebæltet til 
  6. Stram skulderstropperne til
  7. Stram bryststroppen
  8. Stram de øverste skulderstropper
  9. Stram evt. stropper ved hoftebæltet så de slutter helt tæt ved ryggen 

Når du tager din rygsæk af skal du blot løsne brystremmen og skulderstropperne. Det er ikke nødvendigt at løsne hoftebæltet hver gang, men det kan være nødvendigt løbende på turen at spænde lidt til. 

Ekstra tips til turen med rygsæk

Hvis du får ondt i skulderne undervejs, så kan det godt være fordi hoftebæltet er blevet for løst og ikke længere sidder korrekt. Hvis dette ikke er problemet, så kan du måske aflaste skuldrene lidt ved at løfte i stropperne med hænderne.

Sidst på dagen, vil det næsten altid gøre lidt ondt. Jo mere du pakker jo mere ondt får du typisk også. Det kan være en god ide inden du tager afsted, at se om der er noget du kan undvære. Hvis du kan spare 1 kg. i vægt vil det i sidste ende betyde en del. 

Share on facebook
Facebook
Share on pinterest
Pinterest

Daniel

Jeg hedder Daniel, jeg elsker at undersøge og nørde ting, derfor har jeg lavet denne blog sammen med min kæreste hvor vi deler ud af vores erfaringer omkring vandring i og udenfor Danmark.

Recent Posts