Hvor meget skal man gå for at tabe sig?


Ved at gå forbrænder du kalorier. Det kan dog være utrolig svært at gennemskue hvor meget man skal gå for at tabe sig. Hvor langt skal man gå for at tabe sig? Hvor hurtigt skal man gå? Hvilke andre ting spiller ind når du går for at tabe dig.

En almindelig voksen person forbrænder ca. 300 kalorier i timen ved at gå. For at tabe dig 1 kg skal du forbrænde ca. 7000 kalorier mere end du indtager. Ved at gå 1-2 timer om dagen kan du tabe dig 1,5-3 kg om måneden. 

Alt dette er naturligvis afhængig af hvor hurtigt du går, hvor meget du vejer og om der er bakker eller ej. Jeg ville gerne selv finde ud af hvor meget jeg skulle gå for at tabe 5 kg. Derfor har jeg læst og undersøgt på nettet og fundet frem til nogle forskellige afgørende faktorer. Dette vil jeg gennemgå i dette indlæg. 

Hvor meget forbrænder du pr. kilometer?

Det nemmeste ville være hvis der var en simpel formel alle var enige om. Det er desværre ikke, der er mange som mener man forbrænder mellem 0,5 og 1 kalorie pr. kilo man vejer pr. kilometer man går. Det ville sige at en person på 80 kg ville forbrænde mellem 40 og 80 kalorier pr. kilometer. (Kilde dr.dk)

Jeg tænker ikke vi går helt galt i byen hvis vi estimerer en mellemting. Derfor bliver vores formel: Kropsvægt x 0,75 X antal kilometer gået. 

Det betyder at hvis en person på 80 kg går 10 km forbrænder vedkommende ca. 600 kalorier. I dette tal er der dog medregnet hvilestofskiftet. Hvor meget skal man gå for at tabe sig? Ja det anhænger i sidste ende af, hvor meget du ønsker at tabe dig. 

Lad os tage et sidste eksempel: Hvis vi antager at man vejer 75 kg. og ønsker at tabe sig 5 kg. Så ved vi at man skal forbrænde 7000 x 5 kg. = 35.000 kalorier mere end man spiser over en given periode. Denne person forbrænder ca. 56 kalorier pr. gået kilometer. 

Hvis vi dividerer 35.000 med 56 kalorier finder vi ud af at man skal gå 625 kilometer for at tabe sig 5 kg. Går man 10 km om dagen tager det ca. 2 måneder. Gør man dette i 1 år kan man tabe sig tæt på 30 kg. 

5 gode grunde til at gå

  • Vandring og gang reducerer stress, gør dit humør bedre og forbedrer dit selvværd. Det giver derfor god mening at gå en lang tur og få luftet tankerne og komme hjem med ny og frisk energi. 
  • Du kan tabe dig ved at gå. Du behøver ikke starte ud med 10 kilometer hver dag, start blot med at gå 20-30 minutter og byg gradvist op.
  • Hvis du går ofte så kan du også forbedre dit blodtryk og din søvn. Motion er vigtigt for at reducere risikoen for livsstilssygdomme. En rask gåtur er også motion og kan være med til at gøre dig sundere. 
  • Du kan nyde naturen og opleve mange forskellige områder af danmark. Der er mange korte vandreture i Danmark som du kan gå. 
  • Gåture er mere skånsom end løb. Hvis du døjer med diverse skader så belaster du ikke kroppen så meget ved at gå som at løbe. Jeg døjer selv med ondt i svangen og gåture hjælper med at give en blid træning uden at give overbelastninger. 
Brug gåturen til at nyde udforske nye områder

Kosten spiller også ind

Hvis du ønsker at tabe dig, så er kan du ikke blot stille spørgsmålet: hvor lang skal man gå for at sig? Det er nemlig også nødvendigt at kigge på din kost, hvis du ikke allerede har gjort dette, eller i forvejen spiser mindre end du forbrænder. Det handler om at ligge i kalorieunderskud eller som minimum i hvert fald forbrænde mere end du indtager. Derfor bør du tilpasse dine kostvaner, for ellers vil en ekstra gåtur højst sandsynligt ikke bidrage til et vægttab. 

Men hvad så, hvis sulten melder sig efter man har bevæget sig? For mange vil det være svært at holde igen for de lettilgængelige madvarer/snacks såsom lidt chokolade, chips, kiks eller lignende. Dette vil heller ikke bidrage til et vægttab. Sørg derfor for at have noget frisk frugt liggende eller lav en smoothie på forhånd, så du kan snuppe dette, hvis altså sulten skulle melde sig. 

Går du en time så forbrænder du ca. 300 kalorier. Hvis du drikker en cola og spiser en banan, så har du næsten indtager de 300 kalorier igen. Dermed har du ikke fået noget vægttabsmæssigt ud af turen. 

En voksen mand kan tabe sig fornuftigt ved at spise 2000 kalorier om dagen og gå 10 km hver dag. En kvinde vil tabe sig i fornuftig hastighed ved at spise 1600 kalorier om dagen og gå 10 km hver dag. Hvor meget du præcis taber dig afhænger af dit stofskifte og generelle aktivitet gennem dagen. 

Fordele ved at gå fremfor at løbe

Hvis du løber kan du forbrænde flere kalorier på kortere tid. Ulempen ved at løbe er at det ofte kan øge din appetit betydeligt. Dermed kan man af de kalorier du forbrænder ende med at blive spist igen. 

Dit blodsukker niveau falder hurtigere ved løb end ved gang, dette er med til at give øget sult. Ved at gå holder du blodsukkeret mere stabilt og dermed øger du ikke din sult betydeligt. Derfor kan det være nemmere at holde et vægttab hvis du går fremfor at løbe, især hvis din selvdiciplin ikke er så høj. 

Gang er også mindre belastende for dine led, og derfor er risikoen for skader også mindre. Hvis du døjer med diverse skavanker, vil vandring helt sikkert være en god ide at bruge som motionsform. 

En gåtur er også nemmere at presse ind i hverdagen, du kan nemt gå 20 minutter om morgenen, i middagspausen og måske en time om aftenen. Løb kræver typisk skift af tøj og et bad efterfølgende. 

9 tips til at gå mere i hverdagen

Hvis du gerne vil komme i form så er gang en god løsning. Jeg har derfor lavet 9 tips til at gøre gåture i hverdagen sjovere. 

  1. Lyt til en lydbog
  2. Gå med en ven/kæreste 
  3. Tag bilen et nyt sted hen og gå en tur 
  4. Gå en frisk morgentur 
  5. Gå en tur i pausen på arbejdet 
  6. Gå ned at handle 
  7. Parker lidt længere væk 
  8. Brug en skridttæller til at øge motivationen
  9. Planlæg en længere vandretur og brug hverdagen til at træne op
Share on facebook
Facebook
Share on pinterest
Pinterest

Daniel

Jeg hedder Daniel, jeg elsker at undersøge og nørde ting, derfor har jeg lavet denne blog sammen med min kæreste hvor vi deler ud af vores erfaringer omkring vandring i og udenfor Danmark.

Recent Content