Hvor mange skridt skal man gå om dagen?


Spørgsmål: Hvor mange skridt skal man gå om dagen? Du bør gå minimum 10.000 skridt om dagen hvis du er voksen. Er du barn bør du gå lidt mere. Ved alm. gang med 5 km/t svarer det til ca. 1 time og 40 minutter om dagen. Går du endnu hurtigere omkring 6 km/t kan du nøjes med ca. 1 time og 15 minutter. Dette er hvad sundhedsstyrelsen anbefaler, men det kan godt svare sig at gå endnu mere. 

Hvorfor er 10.000 skridt blevet det magiske tal?

I 1960’erne begyndte Amerikanerne at blive tykkere og tykkere. I Japan var man blevet bange for at dette skulle brede sig til deres land også. Japan som generelt er kendt for slanke mennesker, der for den vestlige verden umiddelbart lever sundt, ville prøve at få Japanerne til at dyrke mere motion. Dette udnyttede et Japansk firma som solgte skridttællere og i forbindelse med noget markedsføring lavede de et mål om at man skulle gå 10.000 skridt pr. dag.

Senere begyndte forskere at undersøge om der var hold i dette tal, og om det virkelig betød noget. Der fandt man ud af at det næsten udgjorde det anbefalede niveau for fysisk aktivitet. Herefter begyndte dette tal at blive standarden, og hvis du stiller nogen spørgsmålet i dag; Hvor mange skridt skal man gå om dagen? Ja så svarer de fleste 10.000 skridt.

De fleste fitnesstrackere bruger i dag 10.000 skridt som deres standardmål, for hvor meget man skal gå om dagen. Dog vil det i mange tilfælde være sundere at gå endnu mere.

Hvor mange skridt skal du gå om dagen så?

Hvis du ønsker at opnå et vægttab eller ønsker at træne op til en længere vandretur, så bør du ikke blot gå 10.000 skridt om dagen. Fitbit fitness trackeren bruger som standard at man skal være aktiv 30 minutter om dagen. Dette er også anbefalingen hvis du ønsker at opnå sundhedsmæssige fordele. Dette kan du opnå allerede ved omkring 3000 daglige skridt. Hvis du går en tur på 30 minutter med ca. 5 km/t så vil du tage ca. 3000 skridt og dermed faktisk nå 30 aktive minutter om dagen.

I en undersøgelse udgivet i 2015 fandt man frem til at mindst 6000 skridt om dagen gav mindre dødelighed blandt mænd.

Dette betyder at de 10.000 måske ikke er nødvendige, det vil dog heller ikke gøre noget dårligt. Hvis dit mål er at tabe dig eller træne dig op til længere gåture, bør du forsøge at gå mere end 10.000 skridt om dagen. Hvis du i dag ikke er særlig aktiv, kan det være en ide gradvist at øge mængden af daglige skridt. Det kan fx gøres ved at du anskaffer dig en fitness tracker hvis du ikke allerede har en og så forsøge at nå 10.000 skridt om dagen. Herefter kan du langsomt øge dine daglige skridt med fx 1000 mere om ugen.

Ved at gøre dette kan du i løbet af 10 uger komme op på 20.000 skridt om dagen.

• Uge 0: 10.000 skridt om dagen
• Uge 1: 11.000 skridt om dagen
• Uge 2: 12.000 skridt om dagen
• Uge 3: 13.000 skridt om dagen
• Uge 4: 14.000 skridt om dagen
• Uge 5: 15.000 skridt om dagen
• Uge 6: 16.000 skridt om dagen
• Uge 7: 17.000 skridt om dagen
• Uge 8: 18.000 skridt om dagen
• Uge 9: 19.000 skridt om dagen
• Uge 10: 20.000 skridt om dagen

Blot ved at gå lidt mere hver uge, tillader du både din krop og dit sind at vænne sig til den øgede mængde skridt. Hvis du ikke har et aktivt arbejde, så vil det kræve tid og lidt dedikation at komme op på 20.000 skridt på en dag.

Hvis vi vender tilbage til spørgsmål om hvor mange skridt man skal gå om dagen, så vil svaret være 10.000 for voksne og 12.000 for børn. Dette er sundhedsstyrelsens anbefalinger, og derfor bør du som minimum forsøge at følge disse råd.

Hvor aktiv er du baseret på hvor mange skridt du tager?

For langt de fleste mennesker er det spændende at følge lidt med i hvor god man er. Det kan være en motiverende faktor, derfor har vi lavet denne lille guide herunder som kan placere dig i forskellige kategorier baseret ud fra hvor mange skridt du går i gennemsnit.

  • Level 1: 0-5.000 skridt om dagen

    Du har et stillesiddende arbejde og du dyrker ikke meget motion i dagligdagen. Det bør du gøre bedre.

  • Level 2: 5-10.000 skridt om dagen

    Du får gået næste det der anbefales hver dag, men du bør stadig stræbe for at gå endnu mere.

  • Level 3: 10-15.000 skridt om dagen

    Din livsstil kan betragtes som aktiv, og du opnår en masse sundhedsmæssige fordele.

  • Level 4: 15-25.000 skridt om dagen

    Du forbrænder mange kalorier hver dag, og du oplever det er nemt at holde vægten ved lige uden at du behøver tænke på alt hvad du spiser.

  • Level 5: +25.000 skridt om dagen

    Går du mere end 25.000 skridt hver dag, er du en del af eliten indenfor folk der måler deres skridt dagligt.

5 gode råd til at gå mere i dagligdagen

Ønsker du at øge mængden af skridt du går hver dag, fx for at tabe dig, eller blot for at blive sundere. Så har vi lavet 5 tips til at øge mængden af skridt hver dag.

1. Gå en tur på 15 minutter – dette lyder måske banalt, men blot ved at komme afsted på en 15 minutters gåtur tager du ca. 1500 skridt ekstra på en dag. Når du er afsted, er det nemt at gøre turen med 10-15 minutter og du har lige pludselig gået 2-3.000 flere skridt end normalt.

2. Gå hurtigere – hvis du øger farten på dine gåture, for du både mere effekt ud af gåturen, men også flere skridt. Ved at gå 1 km/t hurtigere end normalt kan du tage 10-15 skridt mere pr. minut, dette tæller hurtigt op over en længere gåtur.

3. Gå flere korte ture hver dag – lidt i stil med råd nummer 1, så bør du prøve at gå flere korte ture hver dag. Hvis du synes det er svært at komme afsted. Hvis du går 15 minutter fra morgenen af, 15 minutter i middagspausen og 20 minutter om aftenen giver 4-5000 flere skridt om dagen. Kombineret med de skridt du naturligt tager i løbet af dagen, vil du opleve at det bliver nemmere at ramme 10.000 skridt.

4. Hav 9 aktive timer hver dag – Fitbit har et dagligt mål om at du skal op på 250 skridt pr time 9 timer om dagen. Dette kan dog gøres bedre. Hvis du i hver time, når du er på arbejde, sørger for at gå 2-500 skridt så vil du opleve at du øger din daglige total mængde af skridt betydeligt. Kombiner dette med råd nummer 3 og du kommer nemt over 10.000 skridt om dagen, selv ved et stillesiddende arbejde. Tag trapperne på arbejde, rejs dig en gang i timen og gå 2-3 minutter rundt. De små ting tæller op i hverdagen, mens du er på arbejde.

5. Det kedelige råd – Parker bilen længere væk, gå en omvej. Ja du kender sikkert disse råd, men de virker. Du kan sagtens tilføre 1-2000 ekstra skridt til din dagligdag ved at give dig selv lidt udfordringer.

Afsluttende ord fra enfodforan.dk

Du bør gå ca. 10.000 skridt om dagen hvis du er voksen og 12.000 skridt om dagen hvis du er barn. At gå noget mere kan have mange gode sundhedsmæssige fordele, derfor bør du gøre hvad du kan for at gå lidt mere. Del gerne dine bedste råd og fifs til hvordan du går flere skridt hver dag i kommentarfeltet.

Daniel

Jeg hedder Daniel, jeg elsker at undersøge og nørde ting, derfor har jeg lavet denne blog sammen med min kæreste hvor vi deler ud af vores erfaringer omkring vandring i og udenfor Danmark.

Recent Posts