10 begynderfejl som mange vandrere begår


Al begyndelse er svært...

Begynderfejl for vandrere er ikke uset. Selvom det at gå måske ikke er noget nyt for en, så begår mange vandrere fejl. Eller de gør i hvert fald ikke deres vandretur nemmere, ved bare at gå uden videre. Lav et godt forarbejde forud for din vandretur, research og bliv klogere på dig selv og vandring, før du tager af sted.

Derfor vil jeg komme med 10 bud på begynderfejl for vandrere. Fejl som er ret klassiske, men alligevel bliver begået jævnligt. Og når man, som den der har lavet fejlen, ser i bakspejlet, så kan man godt se at det nok var lidt tosset.

fejl nr. 1 - at gå i splinternye vandresko/støvler

Kender vi ikke alle det med at gå i et par nye sko? Nogen som ikke er gået til, og rigtig kan sidde og gnave fordi de ikke har tilpasset sig sine fødder? Det er ikke spor anderledes med vandresko/støvler. Køb dig endelig et par nye vandrestøvler, men så gå dem for alt i verden til, før du bevæger dig ud på en vandretur. Hvis ikke du får gået skoene til, så ender du helt sikkert med at få nogle stygge vabler på fødderne. Så få købt nogle vandresko i god tid, og gå dem stille og roligt til på kortere ture. Du kan se et bredt udvalg af vandresko her.

Fejl nr. 2 - Ikke at være forberedt på uventede hændelser

Inden du tager af sted for at vandre, så tjek lige op på området du skal vandre i, rutens forløb og mulighederne for hjælp, overnatning, mad og drikke. De mest essentielle ting, men alligevel er det langt fra alle, som undersøger disse ting før de vandrer. Det er en typisk begynderfejl for vandrere.

Det kan godt være man i sit hoved har planlagt den helt perfekte tur, har gjort sig bevidst om hvordan man vil agere i forskellige situationer osv., men selv på en vandretur sker der uforudseelige ting.

Ting som man ikke forventede ville ske.
Det kunne være at benene sætter ud tidligere end du regner med, og dermed får behov for en ekstra overnatning eller for at blive hentet. Det kan være du kommer til skade, uden det noget du selv er herre over, eller at du på mystisk vis har tabt et væsentligt udstyr fra din oppakning.

Fejl nr. 3 - At overfylde rygsækken

Som nybegynder i vandreverdenen kan man nemt komme til at proppe sin rygsæk med alt for mange ting, som man føler man har behov for. Det kan i bund og grund også godt være behovet for de pågældende ting er reelle nok, men oftest så fås mange af tingene i letvægts-udgaver. Det vil sige at du kan undgå at di rygsæk kommer til at veje for meget ved at bruge lidt tid på at researche på nettet, om de ting du skal have med fås i en lettere udgave.

Når det så er sagt, så er der også mange der ”bare” laver den fejl med at slæbe alt for meget med på tur. Det er en klassisk begynderfejl for vandrere. Sørg derfor for at lave en god pakkeliste, kog det ned til det absolut minimale og tænk over om der er noget du kan bruge mere end én gang. Måske du har pakket fire t-shirts, men sagtens kunne nøjes med 2? Det lyder som småting, for normalt fylder t-shirts jo ikke meget. Men tro mig – på sådan en vandretur betyder hvert et gram noget, i sin oppakning.

Er du ikke den helt erfarne vandrer, så gør dig selv den tjeneste at stille alt det du påtænker at have med dig på tur, op foran dig. På den måde kan du danne dig et overblik, gøre op med dig selv om du nu også virkelig har behov for at have alt med på din tur. Det handler om at være hård i din sortering og ”udvælgelse” af, hvilke ting du skal have med.

Fejl nr. 4 - Vandre i bomuldstøj

Det meste af det tøj vi går i til dagligt er lavet i bomuld, hvilket er et rart materiale at have på. Dog er det ikke særlig praktisk, når du vandrer. Denne begynderfejl for vandrere skyldes oftest at folk simpelthen ikke er klar over, at bomuld er elendig til at transportere sved væk fra kroppen. Når du er aktiv, så er det en fordel at du kan komme af med varmen fra din krop, og ikke lade det svede tøj hænge på kroppen. Hvis ikke du får dit våde/svedige tøj af så medføre det en større risiko for at du bliver kold senere hen på dagen, eller når du slapper af og ikke længere er aktiv. Er du først blevet kold, så kan det tage lang tid at få varmen igen – specielt hvis man er udenfor. Det øger dermed også risikoen for at fryse og blive forkølet.
Ligeledes hvis dine strømper er våde, så øger det risikoen for at få vabler. Så kort sagt, så er bomuld ikke særlig vandre-venligt. Du skal derimod investere i uld-tøj. Merinould skulle være rigtig godt. Derudover kan man købe svedtransporterende t-shirts. Vi har skrevet et indlæg om hvad du bør vide før du køber en svedtransporterende t-shirt. De kan du finde her.

Fejl nr. 5 - Brugt penge på forkert udstyr

På nummer fem for begynderfejl for vandrere er at man bruger penge på det ”forkerte” udstyr. Nu skriver jeg det i gåseøjne, da det selvfølgelig kan være fint udstyr og at det nok sagtens kan bruges til det, formålet er med det.

Men når jeg siger forkert, så er det fordi mange ender med at bruge penge på fx en sovepose som slet ikke egner sig til den tur du har planlagt. Det kan være den enten er for varm eller for kold. Eller det kan være du har brugt penge på nogle super lækre støvler, med stiv sål og som pakker godt op omkring anklerne, hvor det til din pågældende tur måske var mere hensigtsmæssigt med et par gode korte vandresko.

Derfor er det godt at gøre sit forarbejde grundigt. Med dette mener jeg at det er godt at undersøge blandt andet hvilket terræn det er man skal ud og gå i og hvordan vejret bliver på vandreturen.

Fejl nr. 6 - Går "off-road"

Det lyder måske spændende, og lysten til at udforske det ”ukendte” kan måske indfinde sig. Men tænk dig godt og grundigt om, før du bevæger dig ud på ukendt terræn. Specielt på vandreruter. Der er for det meste en grund til at ruterne er markerede, og at man bør følge den sti som nu engang er der.

Det er vigtigt du ikke bliver for overmodige og tror at intet kan gå galt. Der er nemlig altid en risiko, når man vandrer i naturen. Vær altid opmærksom og hold øje med skiltningerne du møder undervejs på din tur. Er du alligevel, uden det var meningen, kommet ud på et sidespor og ikke længere kan se rutemarkeringen eller anden form for skiltning, så vend om og gå tilbage til du møder et skilt igen. På den måde kan du komme på rette kurs igen.

Fejl nr. 7 - Gennemføre vandreturen for hurtigt

Som endnu en begynderfejl for vandrere er, at de undervurderer behovet for pauser. Dermed får de gået vandreturen for hurtigt, og kan godt ende med at overbelaste kroppen. Det at vandre er ikke et kapløb. Sæt god tid af til at komme ud på vandretur. Nyd at du er ude i naturen, brug tid på at se landskabet, dufte til naturens dufte, så på dyrere, lyt til lydene og bare vær til. Hvis du haster af sted, fordi du føler du ikke har tid eller der er noget du gerne vil nå, hvorfor så tage ud og gå?

Med dette menes ikke at du skal gå helt i stå, og slet ikke komme videre. Sørg blot for at holde et stille og roligt, afslappet tempo konstant. Så vil du opleve at turen bliver langt mere behagelig.

Fejl nr. 8 - Glemmer at give besked

Det kan godt være at du tænker du skal ud og gå, fordi du har behov for at være alene, men sørg for at der er nogen, som ved du er taget af sted. Bare fordi du fortæller nogen at du skal ud og vandre betyder det ikke at de går med dig. Det er ret vigtigt at du har givet besked til nogen, om at du tager på tur, og hvor du har tænkt dig at gå hen.

Fortæl dem hvorfra du begynder og hvor din endestation er samt hvornår og hvor længe du regner med at tage/være af sted. På den måde kan de hjælpe dig, hvis du er ude for en ulykke eller lignende og ikke selv er i stand til at kalde på hjælp.

Fejl nr. 9 - Undgår navigationsudstyr

Som den niende begynderfejl for vandrere er at mange tror de kan hele landkortet i hovedet. Bevares – måske er nogen så geografisk gode, at de ikke behøver et kort eller navigationssystem.

Men lad vær med at blive for naiv.

Det er aldrig en dum idé at have lidt hjælp med sig. Selvom mange vandreruter er markeret og ganske velgåede, så hænder det altså at man bliver desorienteret og farer vild. Derfor er det vigtigt at have en eller anden form for navigationsudstyr med sig. 

Er du ikke den bedste med Google Maps eller andre smarte teknologiske navigationssystemer, så brug et landkort, et kompas eller hvad end du måtte have af udstyr, som kan hjælpe dig med at navigere.

Fejl nr. 10 - Ignorerer kroppens signaler

Som tiende og sidste nybegynderfejl for vandrere er at man hurtigt kan komme til at undervurdere kroppens signaler. Det kan være fordi man ikke har prøvet noget lignende før, og derved reagerer kroppen anderledes end normalt. Uanset hvad så er det vigtigt at lytte til kroppens signaler. Den er klogere end man tror, og ved som regel bedst hvad den har behov for.

Er du svimmel og har hovedpine, så ved de fleste godt at det kan skyldes manglen på vand eller for meget støj omkring en. Risikoen for at blive dehydreret på en lang vandretur er relativ stor – særligt hvis det er meget varmt. Dermed nytter det ikke noget at gå videre, hvis kroppen reagerer med hovedpine og svimmelhed. Så må man stoppe op, få drukket noget væske og vente til hovedet er klar igen, og man ikke længere føler sig svimmel.

Helbredet før alt andet – husk det!

Ellers når du i hvert fald aldrig i mål alligevel, kan man sige. Ligeledes kan det være kroppen muskler bliver ømme og spændte, eller man får ondt et sted. Det kan være knæet eller hoften, som bliver udsat for en konstant belastning, da du går i mange timer.

Her er det også vigtigt at lytte til sin krop og give den ro, hvis det er det den har brug for. Hvis du presser kroppen unødigt, så kan det have langvarige konsekvenser. Så stop i stedet for op, tag en slapper og så gå først igen når kroppen har det godt.

Når det så er sagt...

Når disse såkaldte “fejl” er nævnt, så er det jo ikke fordi det er jordens undergang, hvis du kommer til at begå dem. Af fejl bliver man klogere, som man siger. 

Så er du taget af sted i de splinternye vandresko og har fået de styggeste vabler, så har du nok bare lært på den hårde måde, at dét skal man ikke gøre igen. 

Er du gået off-road og ikke kan finde ind på rette kurs igen, så må du vende om eller ringe efter hjælp. De fleste mennesker skal nok finde ud af, at komme videre hvis de står i et problem. 

Jeg har blot forsøgt med dette indlæg at lade jeg komme jeres “fejl” i forkøbet, så I ikke står i en situation, som kunne være undgået. 

Share on facebook
Facebook
Share on pinterest
Pinterest

Helle

Hej, mit navn er Helle og jeg er uddannet autoriseret fysioterapeut. Derudover er jeg ivrig løber og elsker at bevæge mig generelt set. Deriblandt også at komme ud på spændende og hyggelige vandreture.

Recent Content